Bryllup

Kirkebryllup

I kan blive gift eller få en kirkelig velsignelse af et eborgeligt indgået ægteskab, når I begge eller èn af jer er medlem af Folkekirken.

Bryllup og kirkelig velsignelse kan finde sted på lørdage men også på hverdage.

Kirkelig velsignelse af borgeligt indgået ægteskab

Er I allerede blevet viet på rådhuset, kan I få en kirkelig velsignelse af jeres ægteskab. Ritualet for den kirkelige velsignelse minder meget om vielsesritualet.

Hvad skal vi gøre?

Når I har fundet datoen for jeres vielse eller kirkelige velsignelse kontaktes én af vore præster, som vil svare på jeres spørgsmål og hjælper jer med at planlægge det bryllup, I ønsker jer. I aftaler også et møde, hvor I skal medbringe navn og adresse på vidner og hvor I sammen med præsten vælger salmer, gennemgår ritualet og de praktiske detaljer, der er forbundet med en vielse.

Det skal I huske

I skal rekvirere en prøvelsesattest, som udstedes af kommunen og som I efterfølgende skal aflevere til kirkekontoret.

Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder. Hvis I bor her i Hillerød, kan I benytte dette link til kommunens borgerservice, hvor I kan finde information om ægteskabserklæring og prøvelsesattest.

Hvis I ønsker at have fælles efternavn, skal I udfylde formularerne med ønske om det. Navneforandring i forbindelse med vielse er gratis.

Vil I vide mere om vielse og kirkelig velsignelse?